Heklede blomster

En heklet blomst her, en heklet blomst der. Mange bruker heklede blomster, ikke bare til luer, men til brosjer og pynt på andre klær også. OG ikke minst i scrappinga 🙂
Jeg har lagt ut oppskrifter på heklede blomster i bloggen min før. (søk eller klikk på ordene i stikkordståka mi)

De siste blomstene jeg har brukt på luene nå, tror jeg kanskje ikke jeg har lagt ut oppskrift på. Men om jeg har det, så gjør det vel ikke vondt om den kommer en gang til? Disse kan man variere som man vil, men hovedsaken er at man hekler staver av ulike typer i luftmaskebuer. Antall og type masker går det an å endre på.

Har du veldig lyst til å lære å strikke eller hekle, kan du ta en liten titt på garnstudio sin hekleskole, som viser deg trinn for trinn hvor enkelt det faktisk er 🙂 Lykke til!

Denne oppskriften legger jeg ut UTEN forkortelser, så alle «ferskinger» skal skjønne den også. (jeg bruker dobbel babyull som i luene, men tynnere nål – det er valgfritt, de kan hekles med alle typer garn og nåler)

Enkel blomst til baggy luer m.m.

5 luftmasker i en ring
10 fastmasker i ringen
3 luftmasker, hopp over en fastmaske og kjedemaske i neste fastmaske – 5 ganger, så du har fem luftmaskebuer
-i alle luftmaskebuene: 1 fastmaske, 1 halvstav, 1 stav, 1 dobbeltstav, 1 stav, 1 halvstav og 1 fastmaske

Have fun, go mad!

Om ulltraaden


Legg igjen en kommentar